Κατανεμημένες Εφαρμογές και Ηλεκτρονικό Εμπόριο -> Πελάτες και Διακομιστές

Κεφάλαιο 3

Πελάτες και Διακομιστές

1 Εισαγωγή
2 Διακομιστές
    2.1 Τύποι διακομιστών
    2.2 Αρχιτεκτονικές διαστρωμάτωσης
3 Ενδιάμεσο Λογισμικό
    3.1 Ενδιάμεσο λογισμικό προσανατολισμέ- νο σε μηνύματα
4 Πρωτόκολλα
    4.1 Ένα απλό πρωτόκολλο εφαρμογής
    4.2 Το POP3 πρωτόκολλο
    4.3 Στρώματα ασφαλών συναρμογών
    4.4 Στοίβες και ιεραρχία
5 Εσωτερικές και εξωτερικές υπηρεσίες
    5.1 Εισαγωγή
    5.2 Υπηρεσίες αρχείων
    5.3 Υπηρεσίες ονοματοδοσίας
    5.4 Υπηρεσίες καταλόγου
    5.5 Υπηρεσίες χρονισμού
    5.6 Υπηρεσίες πανομοιότυπης αντιγραφής
    5.7 Υπηρεσίες συναλλαγών
    5.8 Υπηρεσίες ελέγχου συγχρονικότητας
    5.9 Υπηρεσίες ασφάλειας
    5.10 Εξωτερικές υπηρεσίες
6 Αναπτυξιακά πλαίσια
    6.1 Εισαγωγή
    6.2  Χαρακτηριστικά
    6.3 Το πλαίσιο J2EE
    6.4 Το πλαίσιο .NET
7 Γιατί πελάτης-διακομιστής;
8 Περίληψη
9 Περαιτέρω διάβασμα
Παραπομπές

Περιεχόμενα κεφαλαίου

Ένα κατανεμημένο σύστημα αποτελείται από πελάτες και διακομιστές. Οι τελευταίοι παρέχουν υπηρεσίες όπως η αποστολή ιστοσελίδων στον φυλλομετρητή. Οι πρώτοι απαιτούν κάποια υπηρεσία από τον διακομιστή. Το κεφάλαιο αυτό εξετάζει την συνεργασία πελατών και διακομιστών και πώς αυτή πραγματοποιείται από τα πρωτόκολλα. Κάποιοι από τους πιο κοινούς διακομιστές περιγράφονται μαζί με κάποια από τα πιο κοινά πρωτόκολλα όπως το POP3. Το κεφάλαιο ρίχνει επίσης μια ματιά στο ενδιάμεσο λογισμικό (middleware) που παρεμβάλλεται μεταξύ των πελατών και διακομιστών και δίνεται ένα συγκεκριμένο παράδειγμα - ενδιάμεσου λογισμικού προσανατολισμένου στα μηνύματα. Το κεφάλαιο τελειώνει με λεπτομερή αναφορά στην λογική του υπολογισμού πελάτη-διακομιστή και περιγράφοντας τη διαφορά μεταξύ εσωτερικών και εξωτερικών υπηρεσιών.

Στόχοι

  1. Να περιγράψει πώς τα κατανεμημένα συστήματα αποτελούνται από πελάτες και διακομιστές.
  2. Να δώσει τις γενικές γραμμές λειτουργίας του πελάτη.
  3. Να δώσει τις γενικές γραμμές λειτουργίας του διακομιστή.
  4. Να εισάγει τις διάφορες κατηγορίες διακομιστών.
  5. Να δείξει πώς λειτουργεί ένα πρωτόκολλο για να συντονίσει την συνεργασία μεταξύ πελατών και διακομιστών.
  6. Να δώσει το περίγραμμα των πιο κοινών πρωτοκόλλων που χρησιμοποιούνται σ' ένα δίκτυο TCP/IP .
  7. Να περιγράψει το πώς το ενδιάμεσο λογισμικό μεσολαβεί μεταξύ των πελατών και διακομιστών.
  8. Να περιγράψει την έννοια της εσωτερικής και εξωτερικής υπηρεσίας.

Έννοιες

Διαφάνεια πρόσβασης (Access transparency), Διακομιστής εφαρμογών (Application server), Πελάτης (Client), Υπηρεσία ελέγχου συγχρονικότητας (Concurrency control service), Διακομιστής βάσεων δεδομένων (Database server), Στρώμα δεδομένων (Data layer), Υπηρεσία καταλόγου (Directory service), Αναπτυξιακό πλαίσο (Enterprise framework), Διαφάνεια αστοχίας (Failure trasparency), Παχύς πελάτης (Fat client), Παχύς διακομιστής (Fat server), Λογισμικό ομαδικής εργασίας (Groupware), Ξένια επεξεργασία (Host processing), HTTP, ICMP, Εσωτερική υπηρεσία (Internal Service), Διαφάνεια τοποθεσίας (Location transparency), Διακομιστής ταχυδρομείου Mail server), Ενδιάμεσο λογισμικό (Middleware), Υπηρεσία ονοματοδοσίας (Naming service), Διακομιστής αντικειμένων (Object server), POP3, Στρώμα παρουσίασης και λογικής (Presentation and logic layer), Στρώμα διεργασίας (Processing layer), Στοίβα πρωτοκόλλων (Protocol stack), Διαφάνεια πανομοιότυπης αντιγραφής (Replication transparency), Υπηρεσία πανομοιότυπης αντιγραφής (Replication service), Υπηρεσία ασφάλειας (Security service), Διακομιστής (Server), SQL, Ισχνός πελάτης (Thin client), Αρχιτεκτονική τριών στρωμάτων (Three-tier architecture), Υπηρεσία χρονισμού (Time Service), Υπηρεσία συναλλαγών (Transaction service), Αρχιτεκτονική δύο στρωμάτων (Two-tier architecture), Διακομιστής ιστού (Web server).